Vraag 3 - Waarom zijn mijn vrachtwagenaccu's eerder versleten dan mijn personenautoaccu?

Een startaccu mag slechts voor een klein deel ontladen worden. In een personenauto zijn relatief weinig stroomverbruikers aanwezig en deze worden meestal alleen ingeschakeld als de motor loopt. De accu blijft in principe altijd geladen. In een vrachtwagen zijn veel meer stroomverbruikers aanwezig die ook gebruikt worden als de vrachtwagen niet loopt zoals een laadklep of de standverwarming, telefoon, koffiezetapparaat, magnetron, lampen, televisie e.d., met name in het internationale transport.
Dit alles is noodzakelijk om het voor een chauffeur leefbaar te houden maar doen een aanslag op de accu’s doordat deze zeer diep ontladen worden. Hoever de accu’s ontladen worden is relatief eenvoudig te bepalen: noteer van elke stroomverbruiker het vermogen (Watt) en deel deze waarde door 24 Volt. Dit geeft de opgenomen stroom. Vermenigvuldig dit met het aantal uren dat de verbruiker aan staat en tel de waarden bij elkaar op. Vergelijk dit getal met de capaciteit van de op de truck aanwezige accu’s en de maximale stroom die de dynamo kan leveren. Het plaatsen van semi-tractie accu’s en een spanningsbegrenzer heeft een positieve invloed op de levensduur. Zie voor meer informatie de pagina's: terminologie - cycleren en terminologie - levensduur, terminologie - startaccu.